U toku 2009. godine pravobraniteljstvu osiguranja upućeno je 114 žalbi osiguranika nezadovoljnih zbog postupanja i odluka osiguravajućih društava s kojima su zaključili ugovore o osiguranju. U pravobraniteljstvu ističu kako su 102 žalbe obrađene i riješene dok je preostalih 12 u postupku rješavanja.
Institut pravobranilaštva osiguranja iz godinu u godinu postaje sve više mjesto na kojem korisnici osigurateljnih usluga traže savjet, pomoć i zaštitu pri rješavanju sporova sa svojim osiguravajućim društvom. Očito da je odluka o uspostavi tog instrument zaštite potrošača osigurateljnih proizvoda i usluga pri Hrvatskom uredu za osiguranje imala puno opravdanje. Utoliko više ako se zna su da osiguranici u slučaju nesuglasica s osiguravajućim društvom ranije bili upućeni samo na sudski spor a to je u pravilu bilo dugotrajno i skupo istjerivanje pravde. Nasuprot tome posredovanje pravobranitelja osiguranja za osiguranike je besplatno, rokovi za rješavanje žalbe u pravilu su kratki a vrlo je malo onih osiguranika koji nakon pravobranitelja potraže sudsku zaštitu što također potvrđuje da je institut pravobranilaštva osiguranja postao važna karika u izvansudskom rješavanju sporova između osiguranika i osiguravajućih društava.
Svakako treba napomenuti da pravobranitelj osiguranja nije taj koji odlučuje o imovinsko pravnim pitanjima između osiguranika i osiguravajućih društava. Sporove o tim pitanjima osiguranici i dalje moraju rješavati na sudovima a pravobranitelj im može pomoći ako osiguravajuće društvo ne poštuje Kodeks poslovne osigurateljne i reosigurateljne etike što podrazumijeva i poštivanje dobrih poslovnih običaja kao i temeljnih standarda osigurateljne struke. Na žalost, sve veći broj žalbi potvrđuju da je broj slučajeva kada osiguravajuća društva krše Kodeks osiguranja u porastu.
Uz rješavanje pojedinačnih žalbi pravobranitelj osiguranja započeo je u toku prošle godine s preventivnom akcijom kojoj je cilj smanjenje broja kršenja Kodeksa osiguranja a samim time i povećanje zaštite korisnika osigurateljnih proizvoda i usluga. Prvi korak u toj akciji je slanje okružnica na adrese svih osiguravajućih društava u kojima se navode najčešći primjeri kršenja Kodeksa osiguranja od strane osiguratelja s preporukom da se takva ponašanja otklone ili izbjegnu u budućem poslovanju s klijentima.
A među te najčešće grijehe osiguratelja na prvom je mjestu kršenje Kodeksa pri utvrđivanju visine štete koja je pričinjena osiguraniku. Riječ je o tome da se oštećenom osiguraniku za štetu nudi iznos koji je znatno manji od štete pa se taj iznos u slučaju prigovora povećava i po nekoliko puta pri čemu ni jedan od tih iznosa nije realan. U svojoj okružnici pravobranitelj upozorava kako je „takvo licitiranje s visinom štete u suprotnosti s Kodeksom osiguranja“. U okružnicama se osiguratelji također upozoravaju kako je „odluka o otklonu odštetnog zahtjeva koja je donesena samo zbog toga što nije obavljen očevid prometne nesreće u suprotnosti s načelom uzajamnog povjerenja i zaštite prava i probitaka stranke te s načelom ravnopravnosti stranaka“, nadalje kako je „osiguratelj dužan oštećenoj osobi isplatiti nesporni iznos naknade štete kao predujam“, kako se „obračun totalne štete na vozilu mora dostaviti oštećenoj osobi“ te kako je osiguratelj „dužan u zakonskom roku oštećenoj osobi dostaviti obrazloženu ponudu za naknadu štete ako su odgovornost za naknadu štete te visina štete neosporni, odnosno utemeljeni odgovor ako su odgovornost za naknadu štete ili visina štete sporni“.
Uz ove okružnice u pripremi su i druge mjere kako bi se zaštita potrošača osigurateljnih proizvoda i usluga podigla na višu razinu. Iz tih mjera izdvajamo prijedlog za dugoročno osiguranje od automobilske odgovornosti, odnosno automatsko produljenje osiguranja nakon isteka starog što je već ustaljena praksa u zemljama zapadne Europe. Prilikom plaćanja novog osiguranja osiguranik više ne bi dobio novu policu već potvrdu o plaćenom osiguranju za tu godinu. Uz smanjenje troškova ovo bi znatno umanjilo i problem prevelikog broja neosiguranih vozila na domaćim prometnicama i šteta koje takva vozila prouzroče.