„Eto, i to smo doživjeli! Da nam avioni padaju na terase i u dvorišta. Zanima me, pošto živim kraj aerodroma gdje takvi aviončići svakodnevno uzlijeću, vježbaju, slijeću, izbacuju padobrance i slično, tko u Hrvatskoj jamči za štete od tih aparata i u vezi s njima. Tim prije što je većina njih strano vlasništvo, austrijski, njemački, češki...“, pita naš čitatelj Z. L.
Doista, štete od zrakoplova na sreću nisu česte. No, zakonodavac je ipak vodio računa i o toj opasnosti, odnosno, o potrebi da, u slučaju štete, zaštiti oštećene putnike u zrakoplovu, ali i osobe „na zemlji“.
Hrvatska je propisala ovo obvezno osiguranje već u svom Zakonu o osiguranju iz 1994. g., a odredbe o njemu danas se nalaze u okviru Zakon o obveznim osiguranjima u prometu. Ustvari, naš Zakon se poziva na izravnu primjenu prava Europske unije, točnije, na Uredbu br. 785/2004.
Zakon propisuje obvezu zračnog prijevoznika, odnosno operatora zrakoplova, da sklopi ugovor o osiguranju od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama i putnicima (čl. 2. st.1.t.3. Zakona).
Od obveze osiguranja izuzete su neke kategorije zrakoplova: državni zrakoplovi, zrakoplovi modeli s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju do 20 kg, motorne parajedrilice, zmajevi, vezani baloni, padobrani uključivši i paraglajdere, zrakoplovi i jedrilice s najvišom dopuštenom masom pri uzlijetanju manjom od 500 kg, ultralaki zrakoplovi koji se koriste u nekomercijalne svrhe (a to su letovi koji se ne obavljaju za plaću i/ili najam)... Obvezno osiguranje od odgovornosti mora postojati za štetu prouzročenu putnicima, prtljazi, teretu i trećim osobama (a to su sve osobe, pravne i fizičke, osim putnika i članova letačke i kabinske posade), koju prouzroči zrakoplov dok se nalazi na teritoriju Republike Hrvatske, odnosno u njezinom zračnom prostoru (čl. 40.b. st.2. Zakona).
Obveza sklapanja ugovora o osiguranju od odgovornosti vrijedi i za stranog zračnog prijevoznika (poduzeće za zračni prijevoz), odnosno operatora stranog zrakoplova (fizička ili pravna osoba na čije je ime zrakoplov registriran). Osiguranjem su pokrivene štete zbog smrti, tjelesne ozljede, uništenja ili oštećenja stvari trećih osoba.
Najniže svote na koje se mora sklopiti ugovor o osiguranju od odgovornosti određene su spomenutom Uredbom EU, a ovise o ukupno dopuštenoj masi zrakoplova pri uzlijetanju. Ako štetu prouzroči neosigurani zrakoplov, oštećenome za takvu štetu odgovara Hrvatski ured za osiguranje. Ako je štetu uzrokovao nepoznati zrakoplov (primjerice pad predmeta s/iz nepoznatog zrakoplova), nema odgovornosti Hrvatskog ureda za osiguranje.