O prometnoj sigurnosti naveliko se piše i govori, no malo se poduzima onda kada je najbitnije – prilikom donošenja zakona. Usprkos rigoroznijim i višim kaznama, strožim propisima te zahtjevnijim programima autoškola i uvođenju famoznog zakona o nula promila, udio stradalih i poginulih na našim prometnicama svake godine je sve veći. Crna statistika i ovog mjeseca pokazuje da je stanje alarmantno, jer više ne može proteći vikend, a da netko ne izgubi život za upravljačem.
Sigurnost prometa treba svrstati u pet prioriteta buduće vlade
Zanimalo nas je gdje je sustav zakazao i što naše političke stranke u svojim predizbornim programima nude biračima na temu prometne sigurnosti. Pitanja smo uputili na adrese pet, prema aktualnim i nezavisnim ispitivanjima javnog mnijenja, vodećih stranaka u Hrvatskoj: HDZ-u, SDP-u, HSLS/HSS-u, HSP-u i HNS-u. Do trenutka pisanja članka, kao što smo već napomenuli, stigao je tek vrlo iscrpan HSP-ov i HSLS/HSS-ov odgovor.
|
|
Pravaši smatraju da se negativni trendovi u prometu mogu zaustaviti preventivnim djelovanjem - edukacijom, jačim nadzorom mlađe populacije, zabranom prodaje alkoholnih pića u kasnim satima te drastičnim provođenjem postojećeg zakona. Vodstvo HSLS/HSS-a pak smatra da promjene treba provesti od vrha sustava, a nadležnost predati u ruke Ministarstva prometa. Sigurnost prometa, smatraju u HSLS/HSS-u, treba svrstati u pet prioriteta buduće vlade, jer se radi o ljudskim životima i gospodarskoj šteti u iznosu od 3 posto GDP-a. HSLS/HSS bi se orijentirao preventivno, a ne represivno – želi poboljšanje infrastrukture, edukaciju vozača marketinškim kampanjama, veću zastupljenost policije te poboljšanje rada pravosuđa. Tim putem, vjeruju u HSLS/HSS-u, u iduće četiri godine udio stradalih na prometnicama smanjio bi se za najmanje 30 posto. U HAK-u pak smatraju da probleme treba rješavati dugoročnim i kratkoročnim mjerama - trebalo bi povećati učinkovitost pravosuđa, unaprijediti tehnički aspekt prometnica i vozila te prilagoditi propise i poboljšati sustav nadzora.
Besplatna autoškola
Obje stranke slažu se u mišljenju da pozornost treba ostati na autoškolama te da njihov program treba prilagoditi i tehnološki unaprijediti. Pravaši smatraju da bi autoškola za sve nove polagače trebala biti besplatna, jer je riječ o 'višestrukoj društvenoj koristi' - obrazovaniji i sigurniji vozači povećali bi sigurnost na cestama, smanjili bi se zdravstveni i troškovi osiguravanja imovine, a svi bi mladi ljudi s položenom B-kategorijom imali jednake uvjete za zapošljavanje. U HSLS/HSS-u pak smatraju da bi pod hitno trebalo uvesti obavezni trening sigurne vožnje za mlade vozače, koji bi financijski potpomogao Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa.
Trajno oduzimanje vozačke dozvole i Kazneni zakon za procesuiranje najtežih prekršaja
|
|
Postojeći sustav kažnjavanja prekršitelja obje stranke smatraju dobrim, no ne i dovoljno učinkovitim. HSP bi uveo drastične sankcije za višestruke ponavljače istog prekršaja, čak i mogućnost trajnog gubitka vozačke dozvole, kao i sustav kažnjavanja sukladan imovinskom stanju vozača. HSLS/HSS bi povećao kazne za najteže prekršaje, dok bi kazne za lakše prekršaje smanjio ili ostavio na istoj razini. Najteže prekršaje, poput vožnje bez vozačke dozvole, vožnje pod znatnim utjecajem alkohola ili znatnih prekoračenja brzine, u HSLS/HSS-u bi uvrstili u Kazneni zakon i procesuirali po toj osnovi.
U HAK-u se slažu s mišljenjem da se zbog ponašanja neodgovorne manjine ne bi smjelo kažnjavati odgovorne vozače. Najveći problem vide u sudstvu koje neadekvatno pristupa provođenju zakonskih obaveza. Tako je, prema podacima MUP-a, 2005. od podnesenih 250.489 zahtjeva riješeno svega 32,5 posto, dok je u 2006. od 249.634 zahtjeva riješeno gotovo upola manje – 22,8 posto - pri čemu neke regije imaju tek 5-6 posto riješenih slučajeva. Novim prekršajnim zakonom omogućio bi se žurniji postupak, produljili rokovi zastare, stimuliralo plaćanje kazne na mjestu događaja te profilirali negativni bodovi kao pravne posljedice osude.
Policajci u civilu Kada su mjere nadzora prometa u pitanju, HSP bi uveo videonadzor na svim prometnijim križanjima, učestale kontrole posebnih policijskih jedinica bez službenih obilježja te veći broj motociklističkih patrola i presretača na autocestama. HSLS/HSS je za implementaciju ITS-a (inteligentnih transportnih sustava) kojim se prometnim sustavom upravlja na integralan način, informiranje prije i za vrijeme puta u stvarnom vremenu, uvođenje kamera koje će konstantno bilježiti događanja i registrirati prekršaje na kritičnim mjestima (tunelima, raskršćima i sl.).
|
|
Nula promila
Naposljetku, kada je u pitanju višestruko osporavan zakon o nula promila, mišljenja su u najmanju ruku oprečna. I HSP i HSLS/HSS smatraju da bi 0,5 promila kao granica tolerancije trebalo biti dopušteno starijim vozačima, dok bi se za rizičnu skupinu mladih vozača i početnika zadržala odredba o nula promila. U HSP-u također smatraju da profesionalni vozači i kapljica ne idu zajedno, pa bi i za njih ostao zakon o nula promila. U HAK-u se s time apsolutno ne slažu. Kada je riječ o alkoholu i vožnji, smatraju u HAK-u i MUP-u, moramo biti svjesni toga da se alkohol u našem tijelu ponaša kao otrov, da po nekim analizama već 0,2 promila alkohola u krvi ima nepovoljan utjecaj na vožnju i ponašanje vozača. I tako male količine alkohola povećavaju samopouzdanje i smanjuju osjećaj odgovornosti te otežavaju zapažanje i usporavaju reakcije vozača. Stoga je vožnja pod utjecajem alkohola za njih društveno neprihvatljiva.