U Zakonu o izmjenama i dopunama
Zakona o cestama ( NN br.54/13 od 17.05.13) dodan je novi članak (
čl.9a) koji govori o Godišnja naknada za uporabu javnih cesta što
se plaća pri registraciji motornih vozila. Pa se određuje u podstavku 2 stavka
2 članaka Visina godišnje naknade .... može se umanjiti.za
- vozila koja se javom cestom kreću samo povremeno i kojima se koriste
osobe čija djelatnost nije javni prijevoz tereta.
Dakle za kampere, i mala dostavna vozila
koja služe isključivo za osobnu upotrebu ili vlastite potrebe. Odredbe trebaju
biti pretočene u izmjene „Pravilnik o visini godišnje naknade za uporabu javnih
cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila("NN, br 35/11
,53/11 ) koji podzakonski akt donosi ministar u ministar mora, prometa i
infrastrukture.
Kada će ne zna se , Stručne službe Županijskih uprava za ceste kojima se uplaćuje ta godišnja
naknada neznaju ništa o tome a i sumnjaju da će to biti brzo.
Eto pred
ulazak u EU na mala vrata vraćaju iznova u kategoriju vozila-vrstu vozila: Laka dostavna
vozila ili popularno furgoni, koji su pred nekoliko godina, naprasno nestala iz
nomenklature motornih vozila u Hrvatskoj dočim su u EU ostala kao zasebna
vrsta-kategorija vozila: Tadašnji ministar financija smiješnog izgleda i još smješnijeg
izričaja, objasnio je ukinuće furgona i njihovim prevođenjem u
teretna vozila potrebama punjenja proračuna, a kako ta vozila u pravilu koriste
mali poduzetnici i obrtnici za svoje osobne potrebe, njihovo povećanje troška
za cestarinu, registraciju i osiguranje, prevaliti će se u konačnu cijenu
usluga i proizvoda pa će indirektno biti veća osnovica za PDV, a direktno
trošak ide kao parafiskalni namet a i na njega ide veći PDV, kao i na obvezno
osiguranje AO (15%).
Od tada
zatvoreno je preko 40 000 obrta, preko 35000 malih poduzetnika je odjavilo i
zatvorilo firme. Mala statistika: od 2000 g do 2010 g u Hrvatskoj je prodano preko122
tisuće novih lakih dostavnih vozila-furgona, i još oko 7800 uvezeno polovnih
furgona različitih veličina (volumena i nosivosti). U hrvatskoj u ukupnom
voznom parku motornih vozila koja su registrirana u RH kategorija (furgoni) zauzima
1/3 svih vozila koja se vode kao Teretna vozila ili nominalno nešto ispod 55
000 voznih jedinica.
Neopravdano su obrtnici i mali poduzetnici
preko noći odlukom ministra financija morali plaćati veće izdatke za cestarinu
(oko 30%) i osiguranje (za preko 100% )
mada je sasvim razvidno da velika većina
furgona volumenom i težinom su manja i lakša od silne množine velikih terenaca
koji provozaju hrvatskim cestama i plaćaju manju naknadu za ceste i osiguranje
i naknadu za okoliš od malih (urbanih) lakih dostavnih vozila.
Za očekivati
je da će domaći osiguravatelji vratiti platežne razrede za laka dostavna vozila
furgone a ne kako je do sada da se vode pod teretna vozila i u prosjeku je
osnovno osiguranje po zonama rizika za duplo više putničkog vozila iste snage
motora i gabarita karoserije.
Na žalost
udruge obrtnika i malih poduzetnika, službe u HGK koje su trebale založiti se
za smanjenje ili ujednačavanje davanja za naknade za ceste i osiguranje za
svoje članstvo, nisu nikada nastupile kao komorska tijela zaštiti interesa svoga
članstva, a i zašto bi kad je komorski doprinos zakonska obveza obrtnika a zna
se da radna mjesta u HGK su politička sinekura stranačko-partijskoga kadra u mirovanju.
Za nadati se
da će strani osiguravatelji znati prepoznati potrebe i zahtjeve velikoga broja
potencijalnih osiguranika AO osiguranja
za laka dostavna vozila, a da će ministar mora,prometa i infrastrukture donijeti
potreban izmijenjeni „Pravilnik o visini godišnje naknade za uporabu javnih
cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila“