Profil korisnika

Osiguravatelji se i dalje bore s padom premija

Poslovni dnevnik - 27.6.2011.

Tržište osiguranja od početka krize bori se s padom bruto premija, no usprkos tome osiguravatelji se regrupiraju i osiguravaju najbolje pozicije prije nego što počne oporavak. U prošloj godini prihod osiguravatelja, odnosno bruto premija iznosila je 9,2 milijarde kuna. Od toga na neživotna osiguranja otpada 6,8 milijardi, dok je u životnom segmentu prikupljeno 2,4 milijarde kuna. Oba segmenta poslovanja osiguravatelja pokazuju da se oni i dalje bore s padom premije. Upravo je štednja na premijama osiguranja najviše pogodila taj dio financijskog sektora; dok se bankarski krediti moraju otplaćivati, građani i tvrtke prostor za uštedu u kriznim vremenima vide na premijama. Konkretno, premija u neživotnim osiguranjima pala je 1,9 posto u prošloj godini, a u životnom segmentu niža je za 1,2 posto. Pad premijskih prihoda nastavljen je i ove godine; statistika Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO) pokazuje da je do kraja svibnja zaračunato 4,14 milijardi kuna ili 1,5 posto u odnosu na prošlu godinu.

Nova društva

Pregrupiranje i konsolidacija na tržištu na kojem se bori 26 osiguravajućih društava svakodnevno znači novu konkurenciju. U 2010. su, primjerice, unatoč negativnom trendu osnovana dva nova osiguravajuća društva. No ulazak u Europsku uniju, kojoj smo gotovo pred vratima, za osiguravatelje znači nove izazove. Prema zahtjevima direktive Solvency II pred njima je primjena novog sustava upravljanja rizicima i jačanja kapitala od početka 2013. godine. To će nesumnjivo donijeti nove troškove društvima, ali će se djelomično preliti i na korisnike osiguranja u vidu skupljih polica. Pripreme se već provode, no zasad je barem što se tiče boljeg upravljanja rizicima većina još na općim strategijama, a morat će se konkretizirati načini upravljanja specifičnim rizicima kao što je to slučaj u bankama. Stroži kapitalni zahtjevi kojima će morati udovoljavati izravno su povezani s potrebama za konsolidacijom i sinergijom. Tako bi se na meti onih većih mogla naći manja društva koja se teže nose s (pre)niskim premijskim prihodima. Usporedbe radi, premija devet autoosiguranja u Sloveniji iznosi oko 400 milijuna eura, dok u Hrvatskoj iznosi 300 milijuna eura, ali je podijeljena na 15 osiguravatelja koji se bave tim segmentom. Neovisno o kutu gledanja, u osiguravajućoj branši drže da problem nije prevelik broj društava, već preniski premijski prihod, zbog čega se domaće tržište i dalje percipira kao ono s potencijalom za rast. Konkurencija je pred vratima pa se osiguravatelji okreću regulatoru kako bi se stvorili uvjeti za bolji rast premije, odnosno kako bi se poradilo na visokim naknadama koje opterećuju društva. Gorka pilula koju i dalje ne mogu prihvatiti odredba je da sedam posto svoje premije plaćaju Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (HZZO) što je iznos od 190 milijuna kuna godišnje. Zbog tog je nameta HUO pokrenuo postupak za ocjenu ustavnosti, a odluka Ustavnog suda čeka se već dvije godine. Osim dizanja prihoda druga strana medalje je borba s troškovima. Za tržište osiguranja to znači provođenje stroge kontrole nad brojnim prijevarama i lažnim odštetnim zahtjevima koji su u porastu od početka krize. Lažni zahtjevi, međutim, nisu samo domaći fenomen, nego su i top-tema osiguravatelja i izvan granica jer su kreativan način popravljanja kućnih budžeta na teret osiguranja. U otkrivanju lažnih zahtjeva društva ekipiraju svoje interne odjele, ali i usko surađuju s policijom i drugim osiguravajućim kućama.

Bolji rezultati

S druge strane zabrinjava broj neriješenih tužbi posebno u segmentu autoosiguranja koji je u 2010. porastao za više od 10 posto, a broj novih tužbi veći je za 16,1 posto. Te brojke ukazuju da pri nesuglasicama oko isplate šteta korisnici osiguranja radije biraju pomoć sudova nego Centra za mirenje pri HUO-u za razliku od razvijenijih tržišta osiguranja, ali i da je riječ o jasnom problemu domaće osiguravajuće branše koji traži brzu reakciju jer sudsko rješavanje šteta ne može biti poslovna politika osiguravatelja. Kao i na bankarskom tržištu, bolje rezultate osiguravatelji će pričekati do oporavka i smirivanja nesigurnosti na tržištu rada. Pozitivne brojke možda se očekuju već ove godine, no za to tržište potreban je jači rast, što znači da će se situacija na tržištu osiguranja početi stabilizirati u idućoj godini, a oporavak premije teško je očekivati prije 2013. Budući da je najveći izvor premije onaj iz obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti, veći priljev tog prihoda ovisit će o rastu prodaje automobila.

Croatia osiguranje

2,6 milijardi kuna premije

Najjači osiguravatelj na domaćem tržištu, Croatia osiguranje, u prošloj je godini zaračunao gotovo 2,6 milijardi kuna bruto premije u segmentu neživotnih osiguranja. U usporedbi s prethodnom godinom riječ je o 125 milijuna kuna manjem prihodu u tom segmentu poslovanja u kojem je krajem prošle godine CO držao nešto manje od 38 posto tržišta. U životnom segmentu u kojem ima tržišni udio od 14 posto Croatia osiguranje također bilježi pad premije, sa 356,4 na 345,2 milijuna kuna. Kako najavljuju u tom osiguranju na čelu sa Zdravkom Zrinušićem, do kraja godine planiraju porast premije osiguranja od automobilske odgovornosti između četiri i pet posto, a prvim pozitivnim efektima porasta prodaje novih automobila nadaju se u drugom dijelu godine. Pod novom Upravom CO bilježi rast premije osiguranja i tržišnog udjela. Dok je tržište osiguranja poraslo jedan posto u prvom tromjesečju 2011., bruto premija Croatia osiguranja porasla je jedan posto na 980 mil. kuna .

Druga dva najbolja

Euroherc osiguranje

Euroherc osiguranje drugi je najuspješniji osiguravatelj na domaćem tržištu. Ta tvrtka iz sastava koncerna Agram prošlu je godinu zaključila s nešto više od milijardu kuna zaračunate bruto premije. Budući da Euroherc ne posluje u životnom segmentu, taj se iznos u potpunosti odnosi na premije iz neživotnog osiguranja koje su teže pogođene krizom, što objašnjava relativno veći pad premije od 3,9 posto. Bolje dane u Eurohercu očekuju tek s poboljšanjem gospodarskih prilika koje bi mogle donijeti pozitivne pomake, što će probuditi poslovanje banaka i leasing kuća te se naposljetku preliti u rast osiguranja.

Allianz osiguranje

Alllianz Zagreb, koji je u životnom segmentu glavni konkurent vodećem osiguravatelju manje razloga za zadovoljstvo, ima u neživotnom segmentu, u kojem je bruto premija pala za 1,8 posto. Za razliku od CO u Allianzu, imaju nešto opreznija očekivanja i kalkuliraju tek s minimalnim rastom premije od autoodgovornosti. U svrhu podizanja prodaje polica u ponudu je sredinom lipnja uvedena mogućnost ugovaranja police osiguranja od otkaza uz obvezno autoosiguranje. U slučaju otkaza tijekom trajanja autoosiguranja Allianz nadoknađuje iznos premije s porezom od 15 posto.


NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?

Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?