Profil korisnika

Neosigurani putnik u javnom prijevozu

dr.sc. Marijan Ćurković - 8.8.2014.

Činjenično stanje: putnik u jednom taksi vozilu doživi nesreću i teže ozljede koje ostavljaju trajni invaliditet; vla­snik taksi vozila nema sklo­pljen ugovor o osigura­nju putnika od posljedica nesretnog slučaja. Radi se dakle o neosiguranom putniku. Kakva je njegova pravna pozicija?

Vlasnici prijevoznih sredstava koja se koriste za prijevoz putnika u javnom pro­metu dužni su sklopiti ugo­vor o osiguranju putnika od posljedica nesretnog slučaja (čl.17. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu). U čl.19.st.2.: „najniža osigura­na svota po jednom štet­nom događaju određena ugo­vo­rom o osiguranju iz čl. 17. ovoga Zakona za prije­vozno sredstvo iz čl. 17.st.2.t.1. do 8. ovoga Zakona, po jednom putniku iznosi: - za slučaj smrti 40.000, za slučaj traj­nog invaliditeta 80.000 kn.

Konačno, u čl. 21.: “Ako vlasnik prijevoznog sredstva nije sklopio ugovor o osiguranju putnika sukladno od­redbama ovoga Zakona, a dogodio se nesretan slučaj, putnik…može isplatu osiguranog iznosa zahtijevati od Hrvatskog ureda za osiguranje„.

Odredba ovoga članka pojačana je odredbom čl. 44. st.1.t. 9. kojom se Garan­cijski fond obvezuje isplatiti putniku osigurani iznos ako vlasnik vozila koje služi za prijevoz putnika suprotno odredbi čl. 21. nije sklopio ugovor o osiguranju putnika u javnom prometu. Zakon za slučaj neosiguranog putnika nije odredio po kojim uvjetima će se ocjenjivati trajni invaliditet. Naime, ta­blice invaliditeta se primje­njuje ako postoji ugovor i ako su tablice invaliditeta sastavni dio ugovora.

U našem slučaju ugovora nema. Nagradno pitanje gla­si: po kojim će se tablicama invalidnosti ut­vrditi osi­gur­nina za slučaj „trajnog invaliditeta„, ako tablica invali­diteta u Zakonu nema? Od­g­ovori koje smo dosada čuli kažu:

1) primijenit će se standardni uvjeti i s njima po­vezane tablice invaliditeta. Međutim, standardnih uvjeta više nema i HUO ih ne mo­že primijeniti, jer se Zakon na njih nigdje ne poziva;

2) ugovora nema, tablica invaliditeta nema; ostaje sam Zakon; Zakon u čl. 19. spo­minje najnižu osiguranu svo­tu po putniku za slučaj trajnog invaliditeta u iznosu od 80.000 kn.

Zakon ovaj trajni invali­ditet ne dijeli u potpuni i djelomični; pokriveni rizik je trajni invaliditet bez navo­đenja stupnja invaliditeta; dakle, neosigurani putnik će dobiti ono što mu određuje Zakon za slučaj trajnog invaliditeta, a to je - bez obzira koliki je - 80.000 kn.

Bez sumnje, radi se o propustu zakonodavca koji nije uzeo u obzir sve gore na­vedene mogućnosti, tj. da su mogući slučajevi ne­osiguranih putnika; da u tom slu­čaju nema ugovora, ne­ma uvjeta osiguranja i nema ta­blica invaliditeta. Zakon je trebao odrediti tablice invaliditeta ili se pozvati na pri­mjenu nekih tablica invali­diteta. Pošto to nije učinio -odgovor pod 2) čini se jedino pravno ute­melje­nim.


NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?

Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?