Profil korisnika

Svako peto vozilo lani palo na tehničkome

Kata Pranić, Lider - 24.3.2021.

Osim neprilagođene brzine, mnogo prometnih nesreća izazovu i neispravna vozila – zbog njih dnevno pogine više od pet ljudi na europskim cestama. Takvih je mnogo i na cestama u Hrvatskoj. Naime, na redovitom je tehničkom pregledu prošle godine bilo 2,195.588 vozila, od kojih je 446.410, odnosno 20,3 posto, na prvom pregledu bilo neispravno. Podaci su to Centra za vozila Hrvatske koji prati rad svih stanica za tehnički pregled vozila (STP) u Hrvatskoj i izdaje stručne upute za obavljanje pregleda, osigurava odgovarajuću tehničku podršku, uvodi nove tehnologije te osposobljava radnike za pregled vozila. Posljednje je iznimno važno zbog sve veće složenosti elektromehaničkih sklopova vozila i novih pravila.

Propisane vrijednosti

Mnogo se toga promijenilo otkad se od 1972. u Hrvatskoj obavlja tehnički pregled vozila, no velike promjene tek slijede jer je osim sigurnosti na cestama važan i utjecaj vozila na okoliš i klimatske promjene. Sada se velika pozornost posvećuje tehnologiji ispitivanja ispušnih plinova i uskoro će se promijeniti i način obavljanja ekotesta čije se vrijednosti uspoređuju s podatcima proizvođača automobila. Međutim, nemaju ih svi proizvođači, zato se uspoređuju s propisanim vrijednostima. Vozila nove generacije ne ugrožavaju okoliš, ali njih je zasad premalo na domaćim cestama po kojima prometuju sve starija vozila, koja su veliki onečišćivači i imaju sve više kvarova, zbog čega su opasna u prometu. Prema riječima Tomislava Škreblina, voditelja Tehničkog odjela Centra za vozila Hrvatske, obavljanje tehničkog pregleda u propisanim intervalima iznimno je važno za sigurnost u prometu, posebno za vozila starija od šest godina.
– Nedostataka je više što se vozilo dulje i češće upotrebljava, a prosječna je starost vozila u Hrvatskoj 14,2 godine, što je povećanje u odnosu na 2019. Više od pet ljudi dnevno izgubi život na europskim cestama u nesrećama povezanima s tehničkim nedostacima na vozilu. Mnogo je bolje da se nepravilnost na vozilu utvrdi u stanici za tehnički pregled nego da se npr. kvar kočnica primijeti tek u vožnji – kaže Škreblin.

Redoviti i izvanredni

Dodaje da petina vozila ne prođe na redovitome tehničkom pregledu iz prvog pokušaja. To znači da se za kvar ili oštećenje ne bi ni znalo da nije obavljen tehnički pregled, a to bi moglo izazvati prometnu nesreću. Na redovitome tehničkom pregledu s ispitivanjem ispušnih plinova motornih vozila i na izvanrednom tehničkom pregledu nadzornici provjeravaju uređaje za upravljanje, kočenje, osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju, uređaje koji omogućuju normalnu vidljivost, samonosivu karoseriju te šasiju s kabinom i nadogradnjom, elemente ovjesa, osovine i kotače, motor, buku vozila, elektrouređaje i elektroinstalacije, prijenosne mehanizme, kontrolne i signalne uređaje, ispušne plinove (ekotest), uređaj za spajanje vučnog i priključnog vozila te ostale uređaje i dijelove vozila, poput sigurnosnih pojasova. Taj se postupak s vremenom modernizirao pa Centar za vozila hrvatske stalno unaprjeđuje poslovanje i postupke prilagođava napretku tehnologije.

– Pratimo i propise Europske unije i inozemnu praksu te nastojimo vlasnicima vozila uštedjeti vrijeme i pojednostavniti dokumentaciju koliko god možemo. Primjerice, nedavno smo svim fizičkim osobama omogućili da elektronički potpisane dokumente dostave stanicama za tehnički pregled radi tehničkog pregleda vozila i registracijskih postupaka. Dostava dokumenata poput kupoprodajnih ugovora, ugovora o leasingu, punomoći, sudskih odluka ili presuda te računa omogućena je na posebnoj mrežnoj stranici. Prošle godine uvedeno je i ispitivanje učinkovitosti kočnica s dodatnim opterec´ivanjem osovina za teretna vozila – kaže Škreblin.

Pozitivni za okoliš

S razvojem novih tehnologija u automobilskoj industriji napredovat će i njihova primjena u obavljanju tehničkog pregleda vozila, što će, među ostalim, utjecati na zaštitu okoliša. Škreblin ističe da na zaštitu okoliša najviše pozitivno utječe upotreba vozila na električni pogon jer ona ne onečišćuju zrak, a imaju i druge mehanizme.

– Možemo spomenuti sustav start-stop koji smanjuje potrošnju goriva i nepotreban utjecaj na okoliš dok vozilo čeka zeleno svjetlo na semaforu – kaže Škreblin i dodaje da se na svjetskoj razini ulaže golem novac u inovacije u automobilskoj industriji.

Ako neko od novih rješenja bude obećavalo, Centar za vozila Hrvatske o tome će u sklopu kampanje 'Ispravno je sigurno' informirati pratitelje na društvenim mrežama.



NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?

Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?